lauantai 18. tammikuuta 2014

Boxing Day in Sydney och hälsningar från Göteborg

Terveiset Göteborgista! Tultiin tänne äidin kanssa aamulla, ollaan kierrelty kaupungilla ja nyt tultiin hotellille vähän lepuuttamaan (jostain kumman syystä uni ei oikein viime yönä maistunut...). On kyllä kiva olla pari päivää turistina täällä äidin kanssa ja tutustua kaupunkiin. Göteborg vaikuttaa mukavalta ja kauniilta kaupungilta. Täällä on pari astetta pakkasta, mutta tuulen takia ilma tuntuu aivan yhtä jäätävältä kuin Suomen -14! Sääliksi käy kaikkia Aasiasta sekä esimerkiksi Kaliforniasta saapuvia vaihtaritovereita. :D Ihmisiä täällä tuntuu katukuvassa olevan vähän vähemmän kuin Helsingissä, mutta ruotsalaiset ovatkin kaikki sisällä kahviloissa. Nu ska vi fika! Tähän mennessä ruotsikin on sujunut hyvin. Keskustelut ovat tosin olleet luokkaa "Hej - en kaffe tack - tack tack", joten ehkä pitäisi olla huolissaan, jos ne eivät olisi sujuneet. Katsotaan millaiset fiilikset on maanantaina ensimmäisen Arbetsmarknad-luennon jälkeen. Tavoitteeni päivälle on, että en ala itkemään luokassa.

Nämä pari viikkoa Australian matkan jälkeen menivät supernopeaa. En käynyt töissä, en opiskellut enkä treenannut, mutta tekemisestä ei ollut kuitenkaan puutetta. Otin missiokseni nähdä lähes kaikki kaverini ennen vaihtoa ja melko hyvin siinä onnistuinkin. Vähän fikaa aamupäivällä yhden ystävättären kanssa ja iltapäivällä toisen. Ei huono, olisin voinut viettää useammankin viikon vain kahvitellen ystävien kanssa! Tosin useamman kymmenen ihmisen hyvästeleminen parissa viikossa on myös vähän raastavaa, mutta selvisin vain muutamilla pienillä itkuilla. Jopa lentokenttähyvästit Mikon kanssa sujuivat ilman suurempaa romahdusta. Varmaan jos äiti ei olisi ollut lähdössä mukaan niin olisin kahlinnut itseni meidän sängyn jalkaan kiinni.

Viisi kuukautta vaihto-opiskelua Göteborgissa on nyt aluillaan, mutta vielä haluan kirjoittaa parista paikasta Australiassa. Nämä tapaninpäivän maisemat tuntuvat nyt aika kaukaisilta.

Sateisen joulupäivän jälkeen aurinkoinen sää nosti fiiliksen taas aivan kattoon. Sanoin tuon päivän aikana varmaan vartin välein "Mä oon niin onnellinen!!". Kierrettiin Royal Botanic Gardenssia, ihailtiin Oopperataloa ja Harbour Bridgeä Macquires Pointilta päin ja oltiin onnellisia. Ja palettiin (ei pahasti äiti, älä suutu, rasvattiin kyllä).

Sitten lähdettiin lautalla Watsons Bayhyn, joka on noin 20 minuutin lauttamatkan päässä Circular Quaysta. Suosittelen ehdottomasti käymään tuolla, oli yksi parhaista paikoista Sydneyssä. Kuvissa näkyvät kalliot ovat nimeltään The Gap ja Lonely Planetin mukaan siellä tapahtuu paljon kosintoja sekä itsemurhia. Me vältyttiin tällä kertaa molemmilta, mutta maisemat olivat upeat! Lisäksi päästiin ensimmäistä kertaa tällä reissulla rannalle ja uitiin Tyynessämeressä. Oli muuten aikas kylmää! Olin itse jättämässä uintia väliin, mutta sitten Mikko yllytti mua sanomalla, että hän onkin uinut Tyynessämeressä ja mä en ja entä jos en pääsekään enää koko reissulla uimaan. Niinpä sitten pulahdin nopeasti dramaattisten kiljaisujen säestyksellä.

Rantaelämä ja auringon ottaminen jäivät meidän Australian reissulla melko vähiin. Kävimme neljällä eri rannalla: Watsons Bayssa, Melbournen St. Kilda's beachilla, Manlyssa sekä tietenkin Bondi beachilla. Ranta-aikaa noihin pariin viikkoon kertyi yhteensä noin kahdeksan tuntia, sillä emme olleet rannoilla kovin pitkiä aikoja, vaikka kaikki rannat olivatkin todella viihtyisiä. Sydneyssä ja Melbournessa oli vaan niin paljon nähtävää, että meillä muut prioriteetit ajoivat rantahengailun ohitse. Lisäksi Australian aurinko on paljon polttavampi, mihin me suomalaiset olemme Kreikan-lomillamme tottuneet. Varmasti moni on toivonut keskitalvella peiliin katsoessa, että voi kumpa sitä vaan voisi olla ruskettunut vuoden ympäri. Australiassa kyllä näki, mikä vaikutus sillä auringolla oikeasti voikaan olla! Sen lisäksi, että Australia on johtava ihosyöpämaa, niin jo nelikymppisten iho saattaa olla ryppyisempi ja kuivempi kuin suomalaisten mummeleiden! Keski-ikäisistä näki helposti, että onko henkilö jaksanut elämässään suojautua auringolta kuinka tehokkaasti. Eli ensi kerralla kun se kalkkilaivan kapteeni tervehtii taas peilistä, niin tervehdi iloisesti takaisin. Rusketuksesta ja auringon ottamisesta voi nauttia hyvällä omallatunnolla kesäisin ja talvisin olemme kaikki samassa veneessä yhtä kalpeina. Vanhempina saamme sitten toivottavasti nauttia terveestä ihosta.

Nimimerkillä: äiti on kiusannut kirjoittajaa 50+ aurinkovoiteilla pienestä saakka ja propaganda alkaa vihdoin uppoamaan.

1. Oi miten täydellinen loma teillä on ollut! ♥ kivaa että viihdyit ihan itseksesikin vaikka Mikon kanssa varmasti vielä paremmin :)) tsemppiä nyt uusiin seikkailuihin! Ootan innolla kuulumisia sieltäkin!!! ♥ Jasmi

1. Jep, oli ihan hyvä opetella vähän itsekseen oloa tätä vaihtoa varten ;) Nähdään kesällä ja kerro säkin kuulumisia aina välillä! Göteborgiin saa tulla myös visiitille <3

2. Jättebra Nasu! Du kan svara och skriva allt här på svenska ;) Då du lär sig :D