perjantai 22. elokuuta 2014

Dubai: Hop-On Hop-Off!

Tässä tulee viimeinen postaus Dubaista. Seuraavaa reissua (Sloveniaan) pitääkin sitten odotella vielä aika tasan kaksi kuukautta. Se tosin menee varmaan tosi nopeasti.

Kuten olen jo varmaan jokaisessa Dubain postauksessa maininnut, niin siellä oli kuuma. Yleensä matkoilla meidän suosikkikulkuväline on omat jalat, mutta +45 asteessa kaupunkikävely ei tullut mieleenkään. Haluttiin kuitenkin nähdä kaupunkia, joten hypättiin Dubai Big Bus Tourssin sight-seen bussin kyytiin. Liput oli suolaiset 45 euroa, mutta oltiin tyytyväisiä että mentiin. Bussissa oli ilmastointi (<3), jääkaapissa ilmaista vettä (<3) sekä kuulokkeet, joista sai kuunnella selostusta useammalla kielellä. Yhtiöllä oli kaksi eri reittiä, toinen keskustassa ja toinen rannalla. Meillä meni reissussa koko päivä, vaikkei kovin montaa stoppia tehtykkään. Illalla oltiin aivan näännyksissä kuumuudesta, vaikkei ulkona käveltykään kuin muutamia kymmeniä minuutteja kerrallaan.

Me pysähdyttiin ensimmäisenä kultasoukissa, missä kannattaa todellakin käydä! Korut eivät todellakaan rajoittuneet vaatimattomiin riipuksiin ja ketjuihin, vaan teema näytti olevan mitä enemmän sen parempi! Vai mitä sanotte noista kultakaulureista? Näyteikkunoissa oli kyllä monia todella nättejä koruja, mutta siinä kuumuudessa ei energia riittänyt shoppailuun. Välillä käytiin tosin sisällä liikkeissä katselemassa, koska niissä oli ilmastointi, haha. Kultasoukissa olevien kauppojen tuotteita valvotaan tarkasti ja siellä voi luottaa korujen aitouteen. Kuitenkin heti kultasoukin ulkopuolella on suuret feikkimarkkinat ja myyjiä tulee kultasoukkiin asti pyytämään tulemaan heidän mukaansa katsomaan halvempia tuotteita.

Oltiin katsottu kartalta, että aivan kultasoukin vieressä on bussin seuraava pysäkki, maustesoukki. Päätettiin siis käydä pyörähtämässä maustesoukissa ja hypätä siitä bussin kyytiin. Maustesoukki oli ihan käymisen arvoinen paikka myös ja sieltä löytyisi varmasti vaikka mitä kotiin vietävää. Tässä vaiheessa oltiin kuitenkin jo niin läkähtyneitä (oltiin oltu ulkona noin vartti...), että ajatuksissa oli vain bussin viileä ilmastointi ja kulaus kylmää vettä. Ramadanin takia ulkona ei voinut juoda.

Bussipysäkin löytäminen olikin sitten oma operaationsa. Kartta ei ollut kovin selkeä, eikä pysäkissä ollut mitään merkintää, pysähtyisikö bussimme siinä vai ei. Hetken harhailun jälkeen löysimme pysäkin, ja minkälainen pysäkki se olikaan! Hallelujah, mikä pelastus! Dubaissa osa bussipysäkeistä on ovellisia koppeja, joihin pääsee sisään ja joissa on ilmastointi. Voi sitä riemua. Ei haitannut odotella bussia kymmenisen minuuttia, kun sai istua viileässä kopissa, ah. En oikeasti edes osaa kertoa kuinka kova se kuumuus oli. :'D

Ajeltiin bussilla taas pari pysäkkiä ja jäätiin Dubai Creekin, eli Dubaita halkovan joen varrella pois. Big Bus Tourin lipulla olisi päässyt ilmaiseksi jokiristeilylle, mutta jätettiin se väliin. Epäiltiin vähän paatin ilmastointia ja tunnin jokiristeily olisi vienyt aikaa kaikelta muulta. Sen sijaan päätimme vain ylittää joen. Olimme lukeneet oppaastamme, että pääsemme ilmaiseksi ylittämään joen ilmastoidulla veneellä. No, kuten yllä olevasta kuvasta näkee, ei taidettu löytää ihan oikeaa paattia... Noooo, onhan tuossakin omanlaisensa ilmastointi. Eipä siinä, päästiin kuitenkin ilmaiseksi yli ja matka oli juuri sopivan pituinen, noin 10 minuuttia. Onneksi tuuli tuiversi sen verran, ettei sulettu paatin lattialle.

Dubai Creekin satama on todella kiireinen ja sitä kautta kulkee tavaraa esimerkiksi muualle Lähi-Itään, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Alla olevasta kuvasta näkee, miten tavaraa on tuotu lastattavaksi. Kadun varrella oli röykkiöittäin taulutelevisioita, jääkaappeja, ilmastointilaitteita... you name it.

Kun pääsimme joen toiselle puolelle, kävelimme lyhyen matkan Dubai Museumille. Ei yleensä olla ulkomailla kovin ahkeria museoissa käyjiä, mutta hei - ilmastointi! Big Bus Tourin lipulla pääsee museoon ilmaiseksi, eikä se muutenkaan maksa kuin noin 50 senttiä per nenä. Eli kannattaa, jos maan historia kiinnostaa. Museo on inhimillisen kokoinen (meillä meni noin 40 minuuttia kiertää) ja siellä on mielenkiintoisia juttuja myös lapsille.

Museon jälkeen oltiinkin jo niin väsyneitä, ettei tehty enempää stoppeja, vaan köröteltiin pari tuntia bussissa maisemia katsellen. Käytiin Wafin kauppakeskuksessa etsimässä epätoivoisena jotain syötävää, kun olimme olleet aamiaisesta asti syömättä. Ramadanin aikaan ei ole ihan itsestäänselvyys löytää ruokaa, mutta ostimme pahimpaan hätään pussin sipsejä ja pistelimme niitä poskeen bussin suojissa. Kyllä sipsit ja vesi maistuivat hyviltä, kun on koko päivän ollut syömättä.

Siinäpä kaikki Dubain tarinat tältä reissulta. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, voisin mennä joskus uudestaankin. Mutta jos jollekin on vielä tässä vaiheessa jäänyt epäselväksi, niin kesät ovat Arabiemiraateissa kuumia. Kesälläkin toki pärjää, pitää vaan vähän kikkailla ja miettiä etukäteen, mitä tekee. Samoin ramadanin aikaan pärjää ihan hyvin, kunhan suunnittelee vähän etukäteen syömisensä. Mutta suosittelen kuitenkin matkustamaan maahan kuumimman ajan ulkopuolella, niin saa varmasti vieläkin enemmän kaupungista irti.